De vervoerregio Antwerpen heeft een veelbelovend Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan, oftewel Routeplan 2030, ontwikkeld. Dit plan schetst een strategische visie op mobiliteit voor verschillende vervoerswijzen. Antea Group heeft het bijbehorende Ontwerp plan-MER opgesteld, waarin mogelijke milieueffecten worden beschreven.

Focus op duurzame mobiliteit

De Vervoerregio Antwerpen, waar meer dan een miljoen mensen in 32 gemeenten wonen, staat momenteel voor een ambitieuze uitdaging. De mobiliteitsbehoeften van deze regio drukken namelijk op de leefbaarheid en bereikbaarheid. Met het oog op een duurzame toekomst en het ontlasten van de mobiliteitsinfrastructuur, wordt een strategische koerswijziging beoogd. Die verandering zit vervat in het Routeplan 2030, waarvoor we met Antea Group verantwoordelijk waren voor het Ontwerp plan-MER.

Ons onderzoek toonde aan dat het maatregelenpakket van het Routeplan 2030 in zijn globaliteit tot een lichte daling van autoverkeer binnen de regio zal leiden. Daarnaast zal er een significante verschuiving zijn van verkeer van het lokale wegennet naar de snelwegen, vooral in het stedelijk en voorstedelijk gebied. Het plan gaat bovendien sluipverkeer tegen, wat tot minder congestie zal leiden in woonwijken en een efficiënter gebruik van de hoofdwegen stimuleert. Ten slotte wordt er duidelijk gemikt op een transitie (of modal shift) naar duurzame vervoersmiddelen. Hierbij wordt vooral de nadruk gelegd op verplaatsingen te voet, met de fiets of via openbaar vervoer.

Publieke inzage van het Plan-MER

Het Ontwerp plan-MER werpt een gedetailleerde blik op de mogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan. Benieuwd naar de toekomst van mobiliteit in de vervoerregio Antwerpen? Momenteel kunnen alle geïnteresseerden de documenten van Routeplan 2030 inkijken en opmerkingen delen. Dit kan nog tot vrijdag 29 december 2023.