antea group innoveert mobiliteit

Antea Group innoveert mobiliteit

Vlaanderen is niet alleen een van de dichtst bebouwde regio’s van Europa, het is ook een transitzone bij uitstek. Reden te meer om op zoek te gaan naar slimme mobiliteitsoplossingen. Iets waar Antea Group zijn specialiteit van heeft gemaakt.

“Onderzoek en advies inzake mobiliteit behoren tot onze core business”, vertelt Jan Parys, CEO van Antea Group. “Bij zowat alle grote nieuwe ontwikkelingen en oefeningen in Vlaanderen is onze groep betrokken. Zowel voor initiatieven van de overheid als voor de projecten van private partijen voert Antea Group mobiliteitsonderzoeken uit. Denk aan de ring rond Antwerpen, of de Diabolo-oefening, dat het ondergrondse station in luchthaven Brussels Airport rechtstreeks verbindt met de grote assen van het Belgische spoorwegnet en verschillende Europese steden.” Ook met de promotie van de fiets als vervoersmiddel is Antea Group volop bezig. Bijvoorbeeld via fiets-o-strade projecten, waarbij belangrijke knooppunten gemakkelijk en veilig bereikbaar worden.

Bij stedelijke ontwikkelingsprojecten zoekt Antea Group samen met haar opdrachtgevers naar de meest geschikte en haalbare modal split. Omdat mobiliteit stevig is verankerd in onze maatschappij, kiest Antea Group voor een multidisciplinaire aanpak. Parys: “We benaderen elk project vanuit de vraag: hoe verbeteren we de mobiliteitscondities in relatie met onder meer inrichting en beheer van de publieke ruimte, ruimtelijke planning en stedenbouw, veiligheid, infrastructuur en landschapsontwikkeling?”

In het gepubliceerde artikel komen drie projecten aan bod: Winkelstraat Bruul, Fietsstraat Laakdal,  Mobiliteitsknooppunt Hove.
Bijlage Innovatieve Mobiliteit, Knack 21 januari 2015